veštec # jozef blahosej

Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Túra do neba

…alebo zabudol, že 20 rokov na horách nebol (zaslal Jožo Radar)

…alebo zabudol, že 20 rokov na horách nebol
(zaslal Jožo Radar)

Leto vrcholilo maximálnymi teplami (cca 30°C a vyššími) a mňa chytila túžba znova prevetrať kosti a techniku na kopci. Termín bol jasný – Slovenský poľný deň CB v dňoch 15.-16. augusta, no ostala otázka kam ísť? Na starú odskúšanú kótu Petránky – Marťakov kopec sa mi nechcelo. Zdalo sa mi to nízko, len 850 m.n.m. Novým nápadom bolo isť na Stratenec, kúsok od Považskej Bystrice. Krása – celých 1007m.n.m.

Nečakane pomohol kolega turista: a čo tak Ploská s 1532 m.n.m.? Je to kúsok za Martinom a že vybaví mi vstup do Necpalskej doliny. Povedal, že autom sa dostanem až k Balcierovu a odtiaľ je to už kúsok…Nastalo horúčkovite hľadanie na internete. Foto bolo krásne, kúsok aj útulňa a ďalej Chata pod Borišovom. Recenzie pochvalné, moje sebavedomie v stratosfére a bol som tam, kde Baťa s drevákmi. :) Navyše mi hralo do karát, že priateľka práve vtedy bude lietať v Moskve a Leningrade. Rozhodnutie padlo a vybavený vstupom do doliny som sa v osudnú sobotu vydal na cestu.

Prvá zastávka bola v Mojšovej Lúčke pri Petrovi Vlčince, na kávu a poslednú bojovú poradu. Prvé prekvapenie bola cesta Necpalskou dolinou – učinený tankodrom, na záver okorenený dreveným mostíkom s riadnou dierou v ceste kolies. Určite aspoň tucet strážnych anjelov stál pri mne.
Po zaparkovaní som rezko vyhodil ruksak na plecia a … ejha nejak oťažel. No čo, nedá sa svietiť, vykročil som. Po pár minútach chôdze, som narazil na dva staré kmene pohodené pri ceste a spravil si technickú prestávku.. pripevnil lepšie stožiar, vyrovnal záťaž a ulial si dezinfekcie (borovičky) na šťastnú cestu.

technická prestávka

Prvých 30-40 min. ma poľno- lesná cesta viedla miernym stúpaním ďalej do doliny. Zlom prišiel pri odbočke Chata pod Borišovom. Ukazovateľ smeru  hovoril o cca 1 hodine 5 minútach a posielal ma  na chodníček popri potôčiku. Nadýchol som sa a smelo vykročil.

dolinou

križovatka

Už po pár metroch sa chodník stočil. Cez potok a lavičkou z troch brvien ma previedol cez prvú prekážku. Chodník pokračoval serpentínami a nekonečnými schodmi stále vyššie a hlbšie do lesa. Funiac, dychčiac a potiac sa ako… (prečo ako?) som z kroka na krok postupoval hore. Zhruba v polovici som musel spraviť 15 min prestávku na doplnenie tekutín, energie a vychladnúť.

schody do neba

Jožo Radar

Osviežený odpočinkom som sa pustil ďalej štverať schodmi do neba. Čas pre mňa stratil význam a všetko sa počítalo od stromu po strom, od jedného schodu k druhému. Po nekonečne dlhom čase som pocítil prvé závany chladnejšieho vzduchu a vyšiel som na trávu.  Na okolitých kopcoch hrmelo, blýskalo sa a obloha pomaly a isto tmavla. S vynaložením posledných síl som sa vyteperil k stromu s modrou značkou chodníka a padol.

Trvalo my hodnú chvíľku než som sa zbavil popruhov a natiahol som sa do trávy. Vhod my prišli aj moje posledné glgy vody a sušienky na doplnenie energie. Užívajúc si zaslúženého odpočinku prekvapil ma zvuk zvoncov kráv. Vedený zvukom spiežovcov som kus nado mnou zbadal stádo pasúcich sa kráv a ich napájadlo.

Pozbierajúc svoje zvršky som vykročil k zdroju jedinej vody v okolí. Síce okolo napájadla bolo blato, ale voda bola čistá a vedená hadicou z prameňa. Opláchol som sa, dosýta napil a naplnil fľašku vodou. A nastal čas poriadne sa rozhliadnuť. Prvé, čo ma zarazilo, bol mohutný kopec oproti mne, ako vystrihnutý z obrázkov. Spoznal som v ňom vysnívaný cieľ môjho trápenia a  došlo mi, ako starej herke, že dnes naň nevyleziem. Na ten nádherný, ohromujúci pocit svojej ničotnosti a rešpektu asi do smrti nezabudnem.

Za tých pár minút sa ale počasie rapídne zmenilo a mňa už veselo zmáčal nielen pot, ale aj dážď. Rýchlo vybaliť z ruksaka šuštiačku, hodiť ruksak na plecia a poďho ďalej. Našťastie som bol od chaty iba pár minút chôdze. Chata pod Borišovom sa zjavila a privítala ma veselou vravou turistov, čo sa schovávali pod prístreškom. Pozdraviac všetkých aj ja s  mojou bagážou som sa schoval a zoznamoval sa s prostredím. Chvíľu ešte hrmelo, ale postupne dáždik ustal a ja som sa rozhliadol okolo seba. Z jednej strany strmý výstup s končiarom Borišovky cca 1510 m vysokým a z druhej strany zostup do sedla cca o 100 m nižšie a potom výstup na mohutnú Ploskú 1530m. Poviem Vám, keď som videl tú strechu  výstupu čo ma čakala, jednoznačne som povedal NIE ! Nielenže už bol pokročilejší čas, ale aj moje fyzické a psychické sily na túto mohutnú pani horu v danej chvíli nestačili. Prepočítajúc, že oproti predpisovej 1 hodine a 40 minút, som sa hore štveral cca 3,5 hodiny… Navyše som neodolal lákavej ponuke na výborné pivko, čo tu ako všetko, vynášajú nosiči – študenti.

Nasledovalo rozbalenie techniky, zároveň so všetečnými otázkami domácich aj turistov . Požiadal som chatára, či môžem použiť jeho stôl a začal som vysielať.

Prišlo sklamanie. Rušenie a DX na celom pásme za 9S, ale nakoniec som spravil za celý večer 8 spojení na CB a čuduj sa svete aj 2 spojenia na PMR cez Martinský opakovač. Večer uťahaný som ostal späť vonku pri technike. Noc prebehla pokojne, až na to že som sa stále kotúľal z kopca :) )

ráno nad Fatrou

Ráno som vstal ešte pred východom slnka a po preskenovaní pásma som začal baliť. O 7. hodine, keď ešte väčšina osadenstva spala, som vyrazil dole (tak ako som prišiel) po modrej značke domov. Cesta prebehla podla časov na ukazovateľoch + cca 30-40 min. Po príchode k autu som sa prezliekol do suchého a  štartoval som domov. Cestou som ešte stihol zastávku u Petra a zhodnotení celej akcie.

Výsledok?
Síce som nedosiahol predpokladaný cieľ – kopec Ploskú, ale aj náhradné riešenie pri chate pod Borišovom bolo perfektné. Záverom chcem poďakovať všetkým, čo boli na pásme a sú rovnako praštení anténou. Nech nám to vydrží aj do budúcna!